- Masz prawo nie odbierać telefonu, jeśli nie masz na to czasu albo odpowiednich warunków. Fakt, że komórki mamy zawsze przy sobie, nie oznacza, że musimy być dostępni. Oddzwonisz, kiedy to będzie możliwe.
- To samo dotyczy osoby, do której dzwonisz. Jeśli ktoś nie odbiera telefonu, to pewnie nie może rozmawiać i oddzwoni. Nie czekaj dłużej niż cztery ‒ pięć sygnałów i nie dzwoń po kilka razy.
- Nie zmuszaj swoich znajomych i przypadkowych przechodniów do uczestniczenia w Twoich rozmowach telefonicznych. Nie każdy musi wiedzieć, że właśnie idziesz do lekarza. Jeśli musisz odebrać telefon, przeproś i oddal się na bezpieczną odległość, zapewniając prywatność rozmowy.
- Jeśli akurat jedziesz komunikacją miejską, postaraj się przeprowadzić rozmowę cicho i jak najkrócej. Przeproś rozmówcę i powiedz, że oddzwonisz, jak wysiądziesz
- HALO! HANKA, TO TY?! Naprawdę nie ma potrzeby krzyczeć do słuchawki, tak żeby słyszało cię pół osiedla. Jeśli połączenie jest słabej jakości, lepiej się rozłączyć i zadzwonić później.
- Jeśli połączenie zostanie przerwane z przyczyn technicznych, oddzwania ten, kto pierwszy zadzwonił.
- Rozmowy twarzą w twarz są ważniejsze niż rozmowy telefoniczne.
- Pisanie sms-ów w trakcie rozmowy są niedopuszczalne.
- Nie rozmawiaj przez telefon w sklepie, u fryzjera, u kosmetyczki czyli tam, gdzie obsługuje cię żywy człowiek.
- Teatr, kino, koncert, galeria, restauracja ‒ to miejsca gdzie należy wyłączyć dźwięk w telefonie. Ale to pewnie wiesz, prawda?
- Jeśli chcesz rozmawiać z kimś w trybie głośnomówiącym, koniecznie uprzedź o tym rozmówcę.
- Nie odbieraj telefonu w TOALECIE!
- Telefon jest jak pamiętnik. Nie dotykaj cudzego smartfona bez pozwolenia, nie zaglądaj, co ma w środku, nie czytaj SMS-ów i nie oglądaj zdjęć.
- Powyższy punkt ma wyjątek. Jeśli ktoś zostawi na stole telefon, który często dzwoni, powinno się go wyłączyć.
- W większym towarzystwie, można na chwilę wyłączyć się z rozmowy, żeby wysłać SMS czy sprawdzić coś w internecie. NA CHWILĘ. W małym gronie takie zachowanie nie jest dopuszczalne. Na spotkaniu towarzyskim nie należy ostentacyjnie przeglądać stron internetowych, odpisywać na maile czy rozmawiać na czacie. Realni znajomi (i rozmówcy- przypis) mają pierwszeństwo przed tymi z sieci i wypada poświęcić im pełną uwagę.
- Masz prawo wyłączyć dźwięk w telefonie na noc. W niektórych smartfonach można ustawić tryb samolotowy ‒ wyciszenie dźwięku nie wpływa wtedy na dzwonek/alarm budzika.
- Jeśli Twój znajomy(osoba A) prosi Cię o numer do kogoś(osoby B), lepiej zaproponować, że przekażesz numer A osobie B i ta skontaktuje się, jeśli będzie chciała bądź zapytaj osobę B, czy możesz podać jej numer telefonu osobie A- jednym słowem: nie przekazujemy nikomu numeru telefonu bez zgody jego właściciela.
- Lubimy robić selfie i zdjęcia z „dziubkiem”, a potem publikować je w sieci. Również w tej kwestii należy zachować smarfonowy savoir-vivre. Pamiętaj, że niektórzy uwiecznieni na zdjęciu mogą nie życzyć sobie publikacji, więc lepiej zapytać o zgodę. Z tych samych względów powinno się powstrzymać przed podpisywaniem i tagowaniem osób na fotografiach.
- Kawa i obiad u rodziny. Używanie smartfona przy stole może zostać odebrane jako przejaw braku szacunku dla gospodarzy. Pamiętaj o wyciszeniu dzwonka i odpisuj tylko na ważne SMS-y. Smartfonowy savoir-vivre zabrania także surfowania, korzystania pod stołem z internetu np. w oczekiwaniu na kolejne danie.
A czy Ty stosujesz zasady Savoir Vivre, podczas korzystania ze smartfona?
P.S. Jeśli dany tekst Ci pomógł, sprawisz autorce przyjemność, jeśli polubisz lub udostępnisz tekst dalej
żródło: www.play.pl „Mobilny Swiat dla Pań”
P.S.2
Nigdy nie dzwoń do nikogo w godzinach od 22 wieczorem do 8 rano. Wiele osób w tych godzinach śpi. Nigdy nie można zakłócać tych godzin chyba że w sprawach związanych z zagrożeniem zdrowia lub życia. Nie powinno się również dzwonić po godzinie 18, chyba że do bliskich przyjaciół.
Pomimo powszechnej identyfikacji numeru osoby dzwoniącej, nie zapomnijmy przywitać się i przedstawić osobie do ktorej telefonujemy.
Zawsze należy się starać, aby mieć miły głos w telefonie. Oprócz wypowiadanych słów bardzo ważny jest język i ton głosu.
W czasie rozmowy telefonicznej nie jemy, nie piszemy na komputerze, nie czynimy różnych innych dziwnych czynności-to wszystko słychać z drugiej strony słuchawki- uwierzcie! Nasz rozmówca na pewno poczuje dyskomfort. Jeżeli te inne czynności są dla nas ważne i nie możemy ich przerwać- przeprośmy rozmówcę i oddzwońmy do niego w możliwym dla nas momencie.
Należy wyłączać lub wyciszać telefon zawsze wtedy, kiedy jego dźwięk może zakłócać i zepsuć nastrój uroczystości: na pogrzebie, na ślubie, w świątyni, podczas romantycznej kolacji, ważnej konferencji itp.
Niestety-telefon stał się ulubionym gadżetem resteuracyjnym-co druga osoba kładzie go jak serwetkę przy talerzu-być może te osoby są aktorami z Hollywood czekającymi na rolę życia :-). Posiłek, zwłaszcza ten jedzony w towarzystwie, powinien być chwilą wytchnienia zarówno dla nas, jak i naszego gościa oraz telefonów. Najlepiej wyłączyć go i włozyć do torebki czy kieszeni lub, jeśli czekamy na ważną wiadomość, nastawić na alarm z wibracjami.
Jeżeli wybraliśmy niewłaściwy numer, nie wolno bez słowa rozłączać się, wypada bowiem przeprosić za mimowolne zakłócenie czyjegoś spokoju.
Gdy usłyszymy w telefonie wdzięczny głoś automatycznej sekretarki lub odezwie się poczta głosowa w telefonie komórkowym naszego rozmówcy, to zamiast sie peszyć i rozłączać, spokojnie nagrajmy wiadomość, ktora może zawierać np. nasze imię i nazwisko oraz powód, dla którego musimy sie pilnie skontaktować z nieobecną osobą. Nie nagrywajmy jednak treści dwuznacznych czy jakiś sekretów , bowiem nigdy nie wiadomo, kto może odsłuchać pozostawioną przez nas wiadomość.
"ABC dobrego wychowania czyli to co każdy wiedzieć powinien" (A. Strzeszewska, J. Nojszewska)
A teraz filmik...nieco inny niż dotychczas:-źródło: You tube
https://www.youtube.com/watch?v=dG-4vcAL3ME